Jag bara rullar fram (allt om rullstolen)

Som jag har skrivit i något inlägg ner så sitter jag i rullstol om dagarna för att jag inte kan gå eller stå längre stunder. Alltså, jag KAN ju gå, men bara inte i den utsträckningen man ska kunna göra för att kunna ta sig överallt man behöver under en dag. Sedan vill jag också förtydliga att jag inte sitter i rullstolen för att det är bekvämare eller för att jag är lat. Om jag fick välja skulle jag kasta ner den för ett stup för att slippa se den igen, men just nu fungerar det inte riktigt så. Hade jag inte haft rullstolen hade jag inte kunnat varit i skolan lika mycket som jag är nu, för även om benen inte bär mig, gör rullstolen det. 
 
Är gladare än jag ser ut, men man måste ju vara vouge när kameran kommer fram.
 
Rent praktiskt fungerar det faktiskt rätt bra i skolan! Jag har ju mina underbara vänner som skjutsar mig när mina armar gör ont och håller upp dörrar åt mig (även fast vissa är lite drömmare av sig så att de glömmer att jag kommer och släpper dörren, blink blink) och är allmänt snälla mot mot liksom! Tycker om dom jättemycket! 
 
Om vi ska gå in på hur jag fick rullstolen så ska vi väl börja från början. Vårterminen i nian hade vi massor med aktiviteter som krävde mycket gående och stående (riksdagen och kolmården) så då fick jag låna en rullstol, men fick lämna tillbaka den sen. Nu i höstas blev allt värre i knäna och fotlederna så då bad vi om att få en rullstol som jag kunde ha hemma hela tiden, och efter lite om och men åkte jag och pappa och hämtade den hos sjukgymnasten på barn i Västerås. Eftersom att dom inte vill att man ska bli sittande för länge (för ens eget bästa) så får man gå på uppföljning hos sjukgymnasten för att se att allt är bra.
 
Vissa har frågat om jag inte skäms när jag åker runt i skolan till exempel, och nej, det gör jag inte. Visst kan det vara jobbigt ibland när det är obvious att folk stirrar, men annars tror jag att de på min skola som vistas där jag är har blivit rätt vana. Mitt tips till alla er som egentligen skulle behöva åka rullstol, men inte vågar: GÖR DET! Oj, det där lät aggressivt, men det är DU som behöver det och ta din egen hälsa före andras blickar och fördomar. Det är liksom "They see me rollin', they hatin'".
 
Sedan så är det ju inte bara negativt med rullisen, liksom mina armmuskler har blivit x10, hur bra är inte det!? Här kommer superstarka Jessica, så flytta på er.
Rulla på mina vänner, vare sig det är med rullstol, eller om ni bara gillar att ligga på golvet och rulla fram.

Kommentarer:

1 Anonym:

Älskade det här inlägget och ditt sätt att se på det =)
// Ellen

2 livet med Asperger och kronisk smärta:

Svar: inflammationerna är skick för tillfället istället bestämde sig en sena i foten för att bråka så går med gips just nu:P

Svar: ne, gud så tråkigt! krya på dig!
Jessica Morén

3 NICOLE:

Bra att möjligheten finns , jag menar att det funkar bra i skolan och så!! :)
SV: Ja men eller hur :D Dock gillar jag mitt blåa mer! :)

4 Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

Bra att det fungerar bra med rullstolen. Det är ju inget att skämmas för att man behöver den:)

5 Julia Kat:

Åh, du är så sjukt cool, Jessica. Jag hoppas verkligen att det blir bättre för dig, för du förtjänar inte så mycket smärta. Rullstolen är awesome, du ska inte skämmas alls. Rulla på!

Svar: julia din lilla modell, det är du som är cool! hoppas att det är bra med dig!
Jessica Morén

6 Amanda Jona [SPONTAN]:

Verkligen superintressant att läsa, du är grym! Förstår det där med armmusklerna, har fått testa en väns rullstol och kom typ bara tio meter innan jag var helt slut i armarna ^^

Svar: åh tack så mycket! jadu stålmannen nästa! (;
Jessica Morén

7 alina:

sv: va bra att jag inte är ensam om det! :)

8 Sofia Krantz:

Åh, älskade du! ♥ Du förtjänar det allra bästa och jag önskar att du kunde få slippa all denna skit. Det är så trist med allt du får gå igenom men det är otroligt starkt av dig att gå igenom det.
Men rulla på med din grymma rullstol och fortsätt kämpa!

Svar: puss sofia❤️
Jessica Morén

9 Daniela:

Går din reumatism i perioder, blir den bättre ibland eller?
Tummen upp för ett bra inlägg :)

Svar: reumatism är en sjukdom som går i skov, alltså man mår bättre i vissa perioder och sämre i vissa. jag har haft ett skov ända sedan jag fick min diagnos och det är därför det är så himla jobbigt, just nu är jag på botten utav spiralen, men jag hoppas att det vänder snart. jag hoppas att du är nöjd med svaret för att det är ganska rörigt, men kram på dig!
Jessica, 16

Kommentera här: