"Ser du dig själv som handikappad?"

Fick nyligen en anonym kommentar som löd "Ser du dig själv som handikappad?". Svaret är nej. Däremot tror jag att andra ser mig som handikappad (jag menar, jag åker rullstol).
Men är inte handikappad ett himla dumt ord? Alltså det känns så hårt. Jag tycker att det är bättre att säga att man har en funktionsnedsättning. Och på det svarar jag ja. Min kropp gör illa sig själv så att jag inte kan fungera optimalt, vilket i sin tur blir ett hinder för mig, alltså ett funktionshinder.
 
Tycker ni att det är okej att säga handikappad? Skicka en kommentar, var anonyma om ni så vill, men skulle vilja få lite mer synpunkter på det hela.
 

Kommentarer:

1 Freja:

Nix, handikappad är ett ord socialstyrelsen avråder från att använda och ska inte användas längre. Att man har en funktionsnedsättning gillar jag också och det är det jag säger om både mig själv och andra. Handikappad låter bara fel och folk får så mycket associationer när man säger det som inte alls behöver stämma. Nätverket unga för tillgänglighet använder funktionsförutsättning och det tycker jag är ganska bra, lite utmanande på nåt sätt ;) Men jag använder det sällan...

Svar: Hållet helt med, mycket bra ord det där! Men, en använder väl vad en är van vid, det invanda liksom.
Jessica, 16

Kommentera här: